Kieślowski w Paryżu – relacja z wernisażu

28 sierpnia w kinie MK2 Bibliotheque odbył się wernisaż wystawy poświęconej życiu i twórczości Krzysztofa Kieślowskiego, która, wraz z towarzyszącą jej retrospektywą, gości będą w Paryżu we wrześniu. Na wernisaż przyjechali autorzy wystawy z Muzeum Kinematografii w Łodzi, towarzyszyli im: Maria Kieślowska – która udostępniła Muzeum swe prywatne archiwa – Krzysztof Zanussi, długoletni dyrektor zespołu TOR i zwierzchnik Krzysztofa Kieślowskiego oraz Sławomir Idziak, autor zdjęć do „Niebieskiego”, „Podwójnego życia Weroniki”, „Krótkiego filmu o zabijaniu” i „Przejścia podziemnego”. Marin Karmitz, producent „Trylogii”, który przez kilka lat po śmierci Krzysztofa Kieślowskiego nie był w stanie podjąć współpracy z żadnym, innym reżyserem, powitał zaproszonych gości głosem pełnym emocji ciesząc się, że „spotyka znowu swą polską rodzinę”. Wernisaż, który zgromadził około dwustu gości, w tym wielu przedstawicieli prasy międzynarodowej, stał się okazją do spotkania polskich i francuskich współpracowników Krzysztofa Kieślowskiego – obecny byli montażyści Jacques Witta i Urszula Lesiak, oraz tłumacz i asystent Marcin Latallo. Irene Jacob, niezapomniana „Weronika” i bohaterka „Czerwonego” nie mogła przybyć z powodu pracy w teatrze ale zapewniła, że bardzo się cieszy, z tego, długo oczekiwanego, powrotu Krzysztofa Kieślowskiego i że „całym sercem jest z nami”.

Wśród licznych, francuskich dziennikarzy wystawę odwiedziła, między innymi, Marie-Noelle Tranchan, krytyk z „Le Figaro”, która uważa polskiego reżysera za „jedną z najważniejszych postaci kina światowego, (…) artystę niezapomnianego ze względu na siłę i głęboki humanizm przekazu” oraz Noemie Lucianit z dziennika „Le Monde”, reprezentującą generację młodych miłośników kina, którym „Kieślowski kojarzy się przede wszystkim z Trylogią” i która zachęca do odkrycia „wstrząsającego bogactwa jego dokumentów, pierwszych filmów czy „Dekalogu”. Bardzo cenie artykuł młodej dziennikarki Le Monde, skomentowała Monica Donati z MK2, zajmująca się prasową promocją wystawy i retrospektywy, gdyż zespół „Le Monde” nigdy nie należał do zwolenników twórczości Kieślowskiego – być może, nadszedł czas aby przedstawić Kieślowskiego młodym Francuzom. Media francuskie okazały duże zainteresowanie „powrotem Krzysztofa Kieślowskiego”, artykułom w „Le Figaro” i „Le Monde” towarzyszyły notatki zachęcające w „Liberation”, „Telerama”, „L’Express”, „20 Minutes” i na wszystkich portalach filmowych. Radio France Culture poświęciło wystawie i retrospektywie dwa duże programy, o Krzysztofie Kieślowskim do promocji dołączył partner wydarzenia telewizja TV5Monde emitując filmy trylogii, wystawę i retrospektywę promowała również telewizja LCI i radio France Inter. Barbara Kurowska i Krystyna Zamysłowska z Muzeum Kinematografii w Łodzi podkreślały w wywiadach jak ważne jest dla nich to, że wystawa, zwiedziwszy 40 krajów i 4 kontynenty trafiła w końcu do „drugiej, filmowej ojczyzny” Kieślowskiego. Satysfakcja tym większa, że zainteresowanie wystawą i retrospektywą przejawiają już kolejne miasta Francji.

Wystawa Muzeum Kinematografii i retrospektywa filmów Krzysztofa Kieślowskiego zostały zaprezentowane w Paryżu w ramach projektu „Krzysztof Kieślowski – Europa, Francja, Świat” dofinansowanego przez Polski Instytut Sztuki Filmowej.

Grażyna Arata – Stowarzyszenie Lumieres of Europa, Paryż

Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją z wystawy, która została nam udostępniona dzięki Pani Krystynie Zamysłowskiej z Muzeum Kinematografii w Łodzi (www.kinomuzeum.pl).

Otagowany jako: , , , , , , , , , , , , , , ,
__
Rafał Toborek
1 komentarz
  • Alain Martin zorganizował program, jutro wieczorem (14 grudnia 2012), zatytułowany „Kiedy Kieślowski nakręcony w Paryżu”. Rozpoczyna się na 18.30 (do 21.00) w Boutika Maladiva, 6 rue Houdon, Paryż, Francja. Niektóre rzadkie dokumenty zostaną przedstawione, a także dyskusje na temat miejsc filmowanie do filmów: Podwójne życie Weroniki, Trzy kolory: Niebieski i Trzy kolory: Biały. Trzy nowe książki o Kieślowskim zostaną zaoferowane do sprzedaży publicznej.

    Więcej informacji: http://www.malavidafilms.com

    Trzymaj się,
    Alexandre Fabbri
    Teatr Arlekin

    Zapisz się na newsletter, aby dostawać powiadomienia o nowych wpisach wprost na swoją skrzynkę e-mailową. Nie udostępnimy nikomu Twojego adresu.
  • Facebook

  • Archiwum

  • Kategorie

  • Do poczytania

    otwórz wszystkie | zamknij wszystkie
  • Twitter

  • Komentarze

  • Chmura tagów

Bear